Vågen | |||
Det verkar litt merkeleg at sogeskrivaren forklarer både at munninga er mot vest og at botnen er mot aust. Ein skulle tru at den eine retninga var nok, då måtte den andre gi seg sjølv. Men dersom ein ser på kartet over Ørsta-fjorden, vil ein måtte sanne at her var ei slik forklaring på sin plass ! Det kan vere verd å merke seg at Liavågen ved Hareid vender i motsett himmelretning! |
|||
Bautasteinane |
|||
Dei mange gravrøysene i same området er truleg frå før år 1000, og det er rimeleg at bautasteinane må vere like gamle. |
|||
Øya | |||
Jomsvikingsogene nemner øya Primsignd, og den gjengse tydinga av
dette namnet er: "første signing" (av latin: primum signum),
dvs. at dette skulle vere ei nyare nemning på ei tidlegare heiden heilagøy
som hadde fått ei kristen signing.
No kan det kanskje tenkjast andre tydingar; det er då noko underleg at sogeforfattaren her nyttar eit latinsk ord, medan teksten elles utan unnatak er på gamalnorsk! Den gammalnorske teksten på motståande side (en ey er Primsigd hæitir) er henta frå Jomsvikingsoga i Flateyarboka, og der er namnet ikkje skreve "Primsignd" men: "Primsigd". Dersom ein knyter namnet til Raudøya ved utløpet av Ørsta-fjorden, høver dette svært godt: Ordet "primsigd" kan tyde "nymåne-sigden" og det er nett den forma Raudøya har, sett frå sjøsida ved Rjåneset ! Ordet "prim" tyder "nymåne" og "sigd" kjem av å skjera og tyder "sigd" slik vi forstår ordet i dag. Primsigd er framleis nytta i vår tid på Færøyane i tydinga: nymånesigden. I ein artikkel i "Maal og minne" i 1956 la Didrik Arup Seip fram denne tydinga av det gamle øynamnet, men han knyter det til øya Sula på Sunnmøre. For ein som er kjend på Sunnmøre, verkar dette tillaga; Sula liknar slett ikkje på nokon "månesigd", berre i stor høgde frå eit fly kan ein med litt godvilje få "landskapet til å stemme med kartet". Offerstaden
Då er det med litt undring ein les frå listene frå Historisk museum
over fornminne- registreringane frå Raudøya, på bruk nr 3:
Det er mykje truleg at øya for tusen år sidan hadde stor
og tett skog, og der inne mellom trea stod altså denne konstruksjonen
av stein. Dersom det ikkje var eit hus og ikkje ei gravrøys;
kunne steinane då vere restane etter ei horg eller eit hov frå
heiden tid? I så fall ville det vere freistande å tru
at dette kunne vere staden der jarlen let taka livet av sonen sin, som
blotoffer til ættegudinna Torgerd Holgabrud.
|
|||
Skjeret midt i vågen | |||
Om natta etter slaget greidde 70-80 jomsvikingar å kome seg opp
på dette skjeret, og det måtte då vere Lianesholmen.
Han er liten nok til å kallast eit skjer, men og stor nok til
å røme så mange menn. Dette høver med skildringa
i sogene, med eit unnatak: holmen ligg tett ved Lianeset og
altså ikkje like langt frå land på alle sider.
Her kan ein likevel setje eit spørsmålsteikn ved sogeteksten: I soga stend det at vikingane trudde at dei var komne til land då dei kom seg opp på skjeret. Dette rimer ikkje dersom skjeret verkeleg låg midt i vågen, dei måtte ha orientert seg såpass på staden før og under slaget og visst betre. Derimot kan ein lett tru at Lianesholmen er landfast når ein kjem innover fjorden for første gong. |